Campagnetijd. Overal in de gemeente zie je politieke activiteiten. De eerste debatten zijn aangekondigd, hier en daar hangen al posters achter de ramen en in de plaatselijke kranten verschijnen artikelen van of over een politicus met het verhaal van de partij. Het gaat weer leven. Een beetje vreemd is het wel. Ineens lijken alle partijen weer wakker te worden en actief op zoek te gaan naar de ondersteunende stem.

16 maart 2022

Op 16 maart 2022 is het zo ver. Wij mogen weer bijdragen aan ons democratische systeem. Met onze stem kunnen wij invloed nemen en richting geven aan het gemeentelijke bestuur. Met onze stem dragen wij bij aan de toekomst van Steenwijkerland. En welke kant wil jij op?

GroenLinks is er nieuwsgierig naar, wat willen onze inwoners? En daarom trekken wij erop uit. Met een paar tafels stonden wij afgelopen zaterdag op de Markt in hartje Steenwijk. Een mooi begin van de campagne in de open lucht. De mensen op de markt komen uit alle geledingen, een breed publiek, mensen die hier hun hele leven al wonen, mensen die net hier zijn komen wonen, mensen die na een lange vlucht een nieuw thuis hebben gevonden, boeren, tuinders, bankiers, ondernemers, mensen met en zonder werk, moeders, vaders, kunstenaars, mensen met gevoel en een mening.

De top van onze kandidatenlijst: Aletta Makken (2), Koen de Vries (3), Karl Kragt (4) en Stepahnie Geurtz (1)
De top van onze kandidatenlijst, v.l.n.r.: Aletta Makken (2), Koen de Vries (3), Karl Kragt (4) en Stepahnie Geurtz (1)

Op de foto de top van onze kandidatenlijst: Aletta Makken (2), Koen de Vries (3), Karl Kragt (4) en Stephanie Geurtz (1).

Biodiversiteit

En er speelt veel bij ons en onze inwoners. De laatste lockdown is nog maar net geleden. Voor velen is het schakelen in deze soms zo onzekere tijden. Het vertrouwen in de politiek heeft hier en daar deuken opgelopen. De toekomst lijkt voor velen iets zorgelijks. Hoe gaan wij van het gas af? Krijgen wij een zonnepark voor onze deur? En waar vind ik betaalbare woonruimte? De een denkt na over naar welke school hun kind kan gaan, een ander over hoe wij de biodiversiteit weer kunnen terugkrijgen in onze gemeente, of hoe het eigen huis energieneutraal kan worden. Weer iemand anders sprak erover dat de verwarming de hele winter op 10 graden was gezet om de kosten te drukken. En een vrouw met twee jongvolwassen kinderen maakt zich grote zorgen over hoe zij de studie kunnen betalen. Ook discriminatie en het verlangen naar inclusiviteit werd besproken.

Een aantal van onze inwoners was erover verbaasd dat zij überhaupt mogen stemmen. Dat zijn statushouders, met een andere nationaliteit, die ervan uitgingen dat zij geen inbreng hebben. Dat dat wel mag, maakte sommigen blij en sommigen onzeker. Zij hadden zich immers nog niet eerder met dit onderwerp beziggehouden.

Al deze onderwerpen en nog veel meer spelen in de hoofden en harten van de mensen. En een dag in gesprek met mensen maakt dat wij kunnen vertellen hoe GroenLinks erover denkt, maakt dat GroenLinks beter weet wat er speelt, geeft ons input en richting, stelt ons in de gelegenheid bij raadsbesluiten deze meningen mee te laten wegen.

Concrete actie

Bedankt voor alle gesprekken, voor de openhartigheid, het bespreekbaar maken van meningsverschillen, de inzichten die wij meenemen, het kenbaar maken van behoeften en wensen en het constructieve meedenken over verschillende onderwerpen.

Een concrete actie die uit de gesprekken gisteren is voortgekomen, is dat wij graag in Giethoorn met mensen willen praten over de Giethoornse polder. Hiervoor gaan wij op korte termijn een thema-avond organiseren. Binnenkort meer hierover!

Heb jij ons gemist? Voel je welkom om contact met ons op te nemen, nodig ons uit om langs te komen in jullie buurthuis, of bij de eerstvolgende vergadering van je vereniging of kom met jouw idee/ideeën bij een fractievergadering van GroenLinks Steenwijkerland aanschuiven.

Wij zien elkaar!

Stephanie Geurtz