Als Lelystad Airport open zou gaan, voeren de vliegroutes op allerlei locaties over Steenwijkerland. Zeg maar ‘dag’ tegen je mooie plekje en de rust. Een schadevergoeding (schrale troost) is dan wel mogelijk.
Mede namens GroenLinks stonden we op woensdag 30 mei 2018 pal onder de aanvliegroute op Lelystad Airport. Locatie: Thijlingerhof, Thij. Een van de favoriete plekjes in Steenwijkerland, waar je je bijna in Zuid-Limburg waant. En het moet gezegd: de herrie van de ‘representatieve’ Boeing 737-800 van Transavia, viel mee.
Ja gek: het toestel was leeg, de brandstof was ook bijna op en er was een lange glijvlucht vanaf de Duitse grens genomen. De kist kwam ongeveer zwevend over, wat zeker niet een goede afspiegeling van de werkelijkheid is. Bovendien kwamen er uit andere regio’s wel alarmerende berichten over de te grote geluidsoverlast.
‘List'
Niet gek dat het de minister nog steeds niet gelukt is om Lelystad Airport open te krijgen, ondanks al het gemarchandeer op haar ministerie. En daar kwam dan ook nog de stikstofcrisis bij, zodat de minister – Cora van Nieuwenhuizen - letterlijk in de mond nam dat ze nu ‘een list’ moest verzinnen.
Mocht Lelystad Airport toch opengaan dan leidt dat waarschijnlijk tot gevolgen voor het leefplezier en de gezondheid voor alle mensen die onder de vliegroutes wonen. Grofweg geldt dat voor de lijn Eesveen-Scheerwolde/Vollenhove en de hele regio aan de rand van de Weerribben (Ossenzijl, Oldemarkt).
Vervuiling en geluidsoverlast kunnen ook leiden tot financiële schade, bijvoorbeeld door waardevermindering van je woning, schade aan de natuur of door verlies van inkomsten uit toerisme.
Schade verjaart op 31 maart
Op grond van de Wet luchtvaart kan een belanghebbende een verzoek indienen voor vergoeding van deze schade, die in dit geval een gevolg is van het Luchthavenbesluit Lelystad.
Dit besluit is in werking getreden op 1 april 2015. Deze datum is van belang, want het recht op vergoeding van schade verjaart na vijf jaar. In het geval van Lelystad Airport is dit dus op 31 maart 2020 aanstaande.
Daarmee ontstaat een vreemde situatie. Lelystad Airport is nog niet open en er is dus nog geen schade. Toch moet de veroorzaker bínnen vijf jaar aansprakelijk gesteld zijn voor die schade, want anders loop je het risico op verjaring en geldt: pech gehad.
Stuiting
Burgers, eigenaren van grond en bedrijven kunnen echter wel hun rechten behouden door vóór 1 april een zogenaamde stuitingsbrief naar de minister te sturen. Daarmee geef je aan dat je je schade wilt kunnen claimen, als Lelystad Airport toch open zou gaan als gewoon vliegveld.
GroenLinks wijst graag alle inwoners en bedrijven die schade kunnen ondervinden van Lelystad Airport op hun rechten én op deze termijn. Als je nu niets doet, kun je straks geen schade claimen.
Ondertussen denken wij dat de opening van Lelystad Airport steeds verder weg is geraakt. Maar als het vliegveld ooit open gaat, dan behoud je met de zogenaamde stuitingsbrief (zie onder) het recht om een beroep te doen op een schadevergoeding.
Voor 1 april
De stuitingsbrief moet vóór 1 april 2020 naar het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat gestuurd worden. Dankzij de Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen (SATL) is er een standaard stuitingsbrief beschikbaar, specifiek voor Lelystad Airport. Deze brief mogen anderen ook gebruiken. Simpel!
Op de site van SATL staat de brief en meer informatie. Ga daarom meteen naar informatie over de stuitingsbrief.
GroenLinks Steenwijkerland laat geen gelegenheid voorbijgaan om te protesteren tegen de opening van Lelystad Airport. Nu jij nog.